16.09.2014.
Jūrmalas pilsētas muzejā skatāma Ķīnas un Japānas krāsaino kokgriezuma gravīru izstāde no Jūrmalas pilsētas muzeja krājuma. Izstādē var iepazīties ar Tālo Austrumu, proti, 19. gadsimta Ķīnas un Japānas, krāsaino kokgriezuma gravīrām. Eksponētie darbi ir neliela daļa no mākslas mīļotāja Mārtiņa Pormaņa apjomīgā vākuma, kas tika nodots muzejam 1962. gadā. Izstāde veltīta viņa 125 gadu jubilejai.
Muzeja krājuma darbus papildina Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja Ķīnas un Japānas fajansa un porcelāna vāzes un trauki, kuru dekora motīvi sasaucas ar gravīrās attēlotajām ainām.
Atskatoties uz Ķīnas seno kultūru, ķīniešu kokgriezuma gravīras parasti tiek uztvertas kā vienkāršas bildes cuhua. Tās kā atsevišķs mākslas stils attīstījās no reliģisko gravīru masveida iespiešanas. Reliģiskā satura krāsainās gravīras bija ar tautā pazīstamu reliģisko dievību un garu attēliem, lai izpelnītos viņu labvēlību un aizsardzību.
Parasti meistari palika anonīmi un ir parakstījuši gravīras ar savu vārdu tikai retos gadījumos. Divas no Jūrmalas pilsētas muzeja kolekcijas gravīrām ir parakstītas ar iespiešanas centru nosaukumiem: Maošendjaņ un Guančentindzji.
Izstādē eksponēta arī 19. gadsimta gravīra ar novēlējumu veiksmīgai tirdzniecībai. Tajā attēlots bagātības un labklājības Dievs Cai Šeņ, sēdošs uz zelta pūķa, no kura rīkles birst nauda. Attēlā redzami arī citi populāri bagātības simboli, piemēram, gailis un monētu virtene. Uz gravīrām tiek rakstīti paskaidrojoši teksti, kas ļauj saprast attēlotā saturu. Tā citā izstādes gravīrā ir izteikts novelējums par panākumiem valsts eksāmenos un veiksmīgu dienas izvēli.
Otra nozīmīga krāsaino kokgriezuma gravīru tēma ir saistīta ar tautas literatūru. Šīs gravīras no citām atšķiras ar to, ka tajās attēlota viena vai pāris ainas no dažādām leģendām un vēsturiskiem romāniem un pie katra galvenā tēla minēts viņa vārds.
Japānas krāsaino kokgriezumu kolekcija pieder pie grafikas žanra paveida ukijoe, ko šodien mēs saprotam kā mainīgās pasaules ainas. Koka gravīras aizsākumi meklējami Japānas senajā galvaspilsētā Kioto, bet tā uzplauka 17. gadsimta otrajā pusē toreizējā galvaspilsētā Edo. Ukijoe gravīru tēma kopš tā laika saistās ar pilsētas kultūru un pauž dzīves baudīšanu un labpatiku.
Ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu ķīniešu tautas gravīras un Japānas ukijoe skolas gravīras tika restaurētas un izpētītas, un tagad ar Jūrmalas pilsētas pašvaldības finansiālo atbalstu tiek eksponētas kopā ar attēlu izdevumu, kurā sniegtas ziņas par izstādes darbiem.
Teksts: Ingrīda Raudsepa, izstādes kuratore
Ķīnas un Japānas krāsaino kokgriezuma gravīru izstāde Jūrmalas pilsētas muzejā apskatāma līdz 28. septembrim.
Avots: Jūrmalas pilsētas muzejs.
Attēls: Ķīnas anonīms mākslinieka darbs "Veikala atvēršana"