PĒRĻU METAMORFOZES GALERIJĀ "PUTTI"

07.11.2018.

 

Līdz 13. novembrim galerijā "Putti" skatāma rotu izstāde "Pērļu metamorfozes laikmetīgajās un konceptuālajās rotās".

Pērles. Asociācijas, kas rodas dzirdot šo vārdu, pirmajā mirklī ir visdažādākās. Kaklarotu virteņu rindas, klišejiskie holandiešu vecmeistaru aristokrātu portreti, Vermēra necilā skaistule, lielveikalu spozme, pērļu zvejnieka tēls, kas latviskajā apziņā vairāk sasaucas ar upes malā sēdošiem vientulīgiem vīriņiem. Patiesībā pērļu zveja tiešāk saistīta ar veiklo zemūdens nirēju prasmi pusotras minūtes laikā noplūkt un salasīt grozā iespējami vairāk gliemeņu – dārgumu glabātāju. No tā turīgs īsti nekļūsi - Persijas līča pērļu zvejnieki līdz pat 20. gadsimta sākumam dzīvoja visai pieticīgās nomadu būdās, bet mūsdienu bagātības un greznības apspīdētās arābu valstis savu neticamo turību dažu pēdējo gadu desmitu laikā radīja vien pateicoties naftas ieguvei, kas visnotaļ nākusi par sliktu pērļu dabiskajiem veidošanās procesiem.

Pērle – par dārgakmeni uzlūkota dārglieta, ko tās maigā spīduma dēļ salīdzina ar mēness gaismu, turklāt lodei līdzīga apaļā forma tiek uztverta kā norāde uz pilnību. Savienojumā ar dažādiem neierastiem materiāliem - plastmasu, koku, sveķiem, ādu un papīru - izstādē redzamās pērļu rotas iegūst mūsdienīgu veidolu. Notraucot klasiskos aristokrātu putekļus, pērles atdzimst no jauna – mūsdienīgās un interesantās rotās.

 

Izstādes kopskats / Foto: galerija "Putti"

 

Izsmalcinātā veidā laikmetīgo un konceptuālo rotu galerija "Putti" jau kopš dibināšanas pārliecinoši atbalsta Latvijas rotkaļu sniegumu un ir kā tilts starp pasaules un mūsu valsts rotu mākslu. Ik gadu galerija rīko četras tematiskās vai personālizstādes, kas skatāmas paralēli galerijas pastāvīgajai ekspozīcijai, kurā lielākoties skatāmi Latvijas rotu un modes mākslinieku darbi. Galerijā redzamie oriģināldarinājumi var tikt uztverti gan kā dizaina objekti, gan kā papildinoši aksesuāri, kas izceļ apģērba raksturu un var kalpot kā sarunas uzsākšanas iegansts. Pastāvīgās ekspozīcijas rotu autori ir profesionāli laikmetīgo rotu mākslinieki: Andris Lauders, Guntis Lauders, Māris Auniņš, Māris Šustiņš, Valdis Brože. Izstādītās rotas darinātas sudrabā un zeltā, ar dārgakmeņiem, pusdārgakmeņiem, mamuta ilkni, melnkoku utml. Mākslinieki strādā atšķirīgās autortehnikās, izmantojot tādas tehnoloģijas kā lējumi, emaljēšana, kodināšana, intālija, kameja un inkrustācija. "Putti" misija ir nodrošināt platformu, kurā pašmāju un ārzemju mākslinieku darinātās laikmetīgās un konceptuālās rotas var satikt savu publiku un atrast īsto valkātāju.

Vēl tikai līdz 13. novembrim galerijā Putti iespējams skatīt ārkārtīgi valdzinošu un rotaļīgu mūsdienīgo rotu skati. Izstādes iekārtojums vien ir īsta pērle. To veidojuši talantīgie modes mākslinieki Mare un Rols (Mārīte Mastiņa-Pēterkopa un Rolands Pēterkops). Izritināta papīra rullis, uz kura dāsni izvietojušās stikla vitrīnas ar tajās ieslēgtajiem pērļu rotājumiem, raisa asociācijas ar Vidusjūras pilsētiņu zivju tirgiem, kur svaigi pirktās mīdijas un gliemenes tin papīra turzās.  Izstādes scenogrāfiju ar nelielajām zvejnieku – makšķernieku figūriņām papildina Gintera Krumholca veidotie mazo formu tēlniecības darbi. Bet sarkanās neona makšķeres pievilina rotu pircējus – kā lai te nekrīt kārdinājumā! Kā atsauce uz laikmeta koķetēriju ar mākslas citātiem ekspozīcijā perfekti iederas Frančeskas Kirkes glezna "Melnā pērle" (2018), kas veidota kā parafrāze par Vermēra gleznu "Meitene ar pērļu auskaru". Vilinājums spēlēties ar pērlēm šīs gleznas kontekstā bijis arī pasaulē zināmākajam slepenajam ielu māksliniekam Benksijam (Banksy). Kirkes atsauce uz pasaules modes zīmola Chanel aizraušanos ar pērļu aksesuāriem ir vienlaikus provokatīva un iedvesmojoša. Kā izstādes ievadā raksta Una Meistere: "Laikmetīgās rotas vienmēr bijušas izteikti savrupa teritorija, kas vienlaikus ir grūti definējama – augstajai mākslai tās īsti neļauj piepulcēt dekorativitātes un nēsājamības aspekts, savukārt klasiskajai izrotāšanās teritorijai – estētika, kas nav gludi nopulēts 2x2, bet drīzāk tāds atskabargains patinas kamols, kas provocē dialogu un paģēr zināmu iedziļināšanos. Būtībā laikmetīgās rotas ir tādi izteikti personiski īsie stāsti".

 

Māris Šustiņš, Latvija. Gredzens. Melnā pērle, titāns, zelts 14k, sudrabs 925, safīri, briljanti / Foto: galerija "Putti"

 

Šajā izstādē pārstāvēto pasaules mākslinieku ģeogrāfija ir patiešām iespaidīga. Galerijas saimniece Agita Putāne atzīst – tas ir neatlaidīgs darbs daudzu gadu garumā – katra izstāde tiek rūpīgi plānota, pārdomāti izsverot uzaicināto autoru loku. Vienlaikus uzsverot, ka ļoti uzticas Latvijas rotu mākslinieku iegūtajām prasmēm un augstākajai izglītībai Latvijas mākslas akadēmijā – tas kalpo kā garants kvalitātei. Kā īpaši vērtīga lieta unikālo rotu dizainā jāmin fakts, ka mūsu rotkaļi visbiežāk rotas patiešām darina paši, kamēr ārvalstu kolēģi savus darbus veido zīmējumos, praktisko izgatavošanu uzticot amata profesionāļiem.

Izstādes ekspozīcijā pārstāvēto Latvijas mākslinieku (Māris Auniņš, Andris Lauders, Māris Šustiņš, Maija Vītola, Paula Treimane, Valdis Brože, Guntis Lauders, Zane Vilka, Anita Sondore) autordarbi mijas ar ārvalstu mākslinieku rotām. Ikkatrs ir interesants un ar savu rokrakstu. Rotu stāstus papildina to autoru īsi citāti, kas atsedz personīgo pieredzi un attieksmi pret darba materiālu un ideju.

“Agrāk es pērles pazinu tikai no vecām dāmām un snobiem, tās man asociējas ar garlaicību un senilu sajūtu. Bet studiju gados, kad es sāku ar tām strādāt, sapratu, ka tās ļoti ātri zaudē savu putekļaino auru brīdī, kad tiek apvienotas ar citiem materiāliem. Konceptuālajā rotā pērles atdzīvojas, ja ar tām strādā nekonvencionāli,” stāsta rotu māksliniece Karolīna Dentere (Carolin Denter) no Vācijas.

Savukārt itāļu rotu meistars Džidži Mariānī (Gigi Mariani) piedāvā pērles rašanās fenomenu izmantot kā metaforu ikdienas dzīvei, nebaidīties no jaunā, svešā, bet pieņemt to un radīt savu dārgakmeni. "Austere, lai aizsargātu sevi no svešķermeņa rada pērli! Pērle ir brūces dziedniece. Tēlaini izsakoties tie ir atkritumi, kas kļūst par kaut ko vērtīgu un dārgu."

 

Andris Lauders, Latvija. Gredzens. Melnā pērle, turmalīns, sudrabs 925, zelts 24k / Foto: galerija "Putti"

 

Vissirsnīgākais un aizkustinošākais šķiet itāļu rotu dizainera Emanuēla Lakosti (Emmanuel Lacosti) stāsts: "Pirms dažiem gadiem mana vecmāmiņa man atdeva savu veco pērļu kaklarotu. Aizdare bija salauzta, tāpēc viņa teica, ka varu pārdot pērles vai veidot jaunus darbus. Es pamanīju, ka pērles bija viltotas -  stikla pērles, kas pārklātas ar perlamutru. Mana vecmāmiņa to nezināja, un es nolēmu viņai to neteikt. Tāpēc es notīrīju perlamutra krāsas slāni un aizstāju to ar savām asinīm. Mana vecmāmiņa ir visdāsnākais cilvēks manā dzīvē. Viņa nekad tā arī īsti nav sapratusi, kas ir tas, ko es daru. Bet viņa vienmēr nobeidz mūsu sarunas ar šādu teikumu: "Basta che stai bene ", kas itāļu valodā nozīmē "Pietiek, galvenais, ka Tev pašam patīk". Es domāju, ka ar to pietiek... Man nav sajūtas, ka vajadzētu pateikt vairāk vai dziļāk paskaidrot koncepciju un runāt par ģimenes mantojumu, beznosacījumu mīlestību, cieņu, dārgumu, bla, bla, bla... Tas ir ļoti personīgs stāsts, bet domāju, ka cilvēki to sapratīs."

 

Raksta autore: Daina Vītoliņa

Attēls: galerija "Putti"