12.11.2019.
HELLO, my name is Paul Smith!*
*Sveiki, mani sauc Pols Smits!
Pols Smits (Paul Smith, 1946) sevi dēvē par vadošo un unikālāko britu modes dizaineru. Viņš ir ievērojams ar savu radošo garu, kas apvieno tradīcijas ar mūsdienīgumu. Specializējas atjautīgā tradicionālās meistarības izmantošanā un visprogresīvākajā dizainā, lai radītu skaisti veidotas, iekārojamas, mūsdienīgas lietas. Viena no Pola Smita dizaina atslēgām ir krāsainais svītrojums, kas sastopams gan viņa radītajos apģērbos, gan dažādās sadarbībās radītajos priekšmetu dizainos. Pola Smita apģērbi ir nopērkami veikalos vairāk nekā 70 pasaules valstīs. Pols joprojām nemainīgi iesaistās uzņēmuma darbībā, vadot komandu, radot dizainu apģērbiem, izvēloties audumus un pārskatot katru uzlabojumu uzņēmumā.
Attēlā: Pols Smits. Foto: www.paulsmith.com
CEĻŠ UZ DIZAINU
Piecpadsmit gadu vecumā Pols pameta skolu un sāka strādāt apģērbu noliktavā, lai varētu trennēties riteņbraukšanā. Viņa mērķis bija kļūt par profesionālu sacīkšu velobraucēju, tomēr 17 gadu vecumā nopietns negadījums izjauca šo sapni. Pēc sešiem slimnīcā pavadītiem mēnešiem draugi viņu pierunāja pievērsties mākslas un modes pasaulei. Tolaik modes dizaina pasniedzējas Paulīnes Denjē (Pauline Denyer), vēlāk viņa partneres, iedrošināts, viņš izveidoja un 1970. gadā atvēra mazu veikaliņu kādā Notingemas šķērsielā, Lielbritānijā.
VEIKALU KONCEPCIJAS
Pirmais veikals “Paul Smith Vêtements Pour l`Homme” (tulk. no franču val. Pola Smita apģērbi vīriešiem) tika atklāts 1970. gadā Byard Lane ielā 6, Notingemā. Viņš to sauca par veikalu, bet patiesībā tā bija telpa bez logiem, kuras izmērs bija 3x3 metri. Sākumā veikals bija atvērts tikai piektdienās un sestdienās, bet pārējās nedēļas dienās Pols strādāja dažādus darbus, lai nopelnītu naudu. “Ir svarīgi, lai Tev ir sapnis, bet ir arī svarīgi, lai Tu varētu savu sapni nodrošināt”, tā saka Pols Smits. Pamazām veikals attīstījās no vienas, mazas istabas Notingemas sānielā līdz pienācīgam veikalam ar darbiniekiem Byard Lane ielā 10, strādājot sešas dienas nedēļā.
Attēlā: Pola Smita veikala interjers ar 26 tūkst. domino kauliņiem uz sienām Albemarle Street, Londonā.
Foto: www.dezeen.com
Attēlā: Pola Smita veikala interjera fragments ar 26 tūkst. domino kauliņiem uz sienām Albemarle Street, Londonā. Foto: www.dezeen.com
Katram Pola Smita veikalam ir unikāla dizaina pieeja. Veikala interjera dizaina koncepcijas Pols Smits veido pats, jo vēlas savā veidā attēlot katra veikala atrašanās vietu. Pirmais veikals Londonā tika atklāts 1979. gadā Floral Street 44, Convent Garden, un bija viens no tolaik retajiem minimālisma veikaliem Eiropā. Pircēji bija pārsteigti, kad atklāja, ka veikalā līdzās apģērbiem var iegādāties rūpnieciskā dizainera Dītera Rāmsa (Dieter Rams) radīto Braun kalkulatoru, rozā Dyson putekļusūcēju un Filofax. Šī ideja tiek īstenota joprojām - līdzās skaisti pašūtam apģērbam novietoti vintage un mūsdienu grāmatas, mākslas un kolekcijas priekšmeti. Pat ja apmeklētājs neko neiegādājas, šo veikalu apmeklējums ir patīkams un neaizmirstams piedzīvojums. Polam Smitam veikala interjera apdarei patīk izmantot interesantus materiālus, piemēram, vecus mobilos telefonus, domino kauliņus, vai arī sienu noklāj ar neskaitāmām pogām.
PIRMĀ IZSTĀDE
Tā bija guļamistaba kādā Parīzes viesnīcā. Pola pirmā kolekcija sastāvēja no sešiem krekliem, diviem džemperiem un diviem uzvalkiem, kurus Pols izklāja uz gultas, kas bija pārklāta ar melnu filcu. Tikai viens apmeklētājs uzradās pašā pēdējā dienā, toties pieteica pasūtījumu – tas bija biznesa sākums. Pola Smita pirmā modes skate 1976. gadā norisinājās kāda drauga dzīvoklī Vaugirard bulvārī, Parīzē. Īpašnieks atļāva izvākt visas mēbeles. Pols rakstīja ielūgumus uz skati, viņa draugi bija modeļi un palīgi, mūzika un šampanietis bija no vietējā lielveikala. Pasākums bija ļoti apmeklēts, ļoti veiksmīgs un ļoti aizraujošs.
BEZ SIEVAS NEIZTIKT
Paulīne Denjē studēja modi Royal College of Art, Londonā, un ieradās Notingemā kā nepilna laika pasniedzēja School of Art and Design. Viņa Polam iemācīja kvalitātes nozīmi, piegriezumu, proporcijas un izpratni, kā veidot apģērbu. Polam bija iespēja doties līdzi viņas studentiem uz Parīzes modes šoviem. Tieši viņa Polam iemācīja modes biznesa galvenās veiksmes atslēgas un iedrošināja pašam radīt savu uzņēmumu.
IEDVESMAS AVOTI
Pols Smits allaž ir aizņemts ar jaunām idejām, ar savu digitālo kameru uzņemot neskaitāmas fotogrāfijas un pierakstu bloknotu aizpildot ar skicēm, vārdiem un telefona numuriem. 11 gadu vecumā aizsākās Pola interese par fotogrāfiju, kad tēvs viņam uzdāvināja Kodak Retina fotoaparātu. “Ja Tu izmanto savu redzi, tad ikdiena var būt ļoti iedvesmojoša.” Pols iedvesmu gūst arī savā, ar dažādiem priekšmetiem pārblīvētajā studijā Convent Garden, Londonā. “Mana darbistaba ir līdzvērtīga manam prātam,” saka dizainers.
Attēlā: Priekšmeti no Pola Smita atsūtīto dāvanu kolekcijas izstādē “Hello, my name is Paul Smith”.
Foto: Kristīne Markus
Ļoti daudzas lietas viņš iegādājies ceļojumos – priekšmeti, kas viņu ieinteresējuši vai uzjautrinājuši. Interesants ir stāsts par pastmarkām aplīmētiem priekšmetiem, kurus nezināma iemesla dēļ viņam kopš 1998. gada sāka sūtīt nepazīstami viņa talanta cienītāji no visas pasaules. Nu jau Polam ir izveidojusies savdabīga priekšmetu kolekcija, kurā ietilpst dažādas rotaļļietas, rotaļu automašīna un velosipēds, kanna, pastkastīte, spainis, ceļu satiksmes konuss un pat tualetes poda birste. Šīs lietas argāk vai vēlāk kļūstot par iedvesmu jaunai kolekcijai vai dizaina ideju kādam no nākamajiem veikaliem. Kā saka dizainers: “Idejas ir visapkārt – iedvesmojies no jebkā!”
POLA SMITA RADĪTĀ MODE
Katru sezonu Pola Smita komanda izstrādā divas sieviešu apģērbu kolekcijas un trīs vīriešu apģērbu kolekcijas, vienu ekskluzīvi Japānai, - tātad kopumā 10 kolekcijas gadā. Pola Smita pirmā sieviešu apģērbu kolekcija tika radīta 1995. gadā pēc atsauksmēm par sievietēm, kas pērk vīriešu apģērbu viņa veikalos. Iedvesma sieviešu apģērbiem vienmēr nāk no vīriešu apģērbu līnijas, un kļuvusi par atpazīstamības zīmi. Kolekciju neatņemama sastāvdaļa ir arī adījumi. Divreiz gadā Parīzē norisinās Pola Smita modes skate, kurā demonstrē sieviešu un vīriešu apģērbu kolekcijas. Lai gan pats dizainers nav sajūsmā par modes šoviem, viņš atzīst, ka tā ir nepieciešamība modes industrijā, kas ļauj žurnālistiem un pircējiem atrādīt pēdējo sešu mēnešu darbu.
Attēlā: Pola Smita rudens/ziemas 2019 kolekcijas apģērbi. Foto: www.paulsmith.com
Pols Smits modes pasaules atzinību ieguvis, piešķirot vīriešu apģēriem krāsu, piemēram, pievienojot krāsainas detaļas citādi klasiskam uzvalkam - oderē, atlokos un iešuvēs. Pola radītie apģērbi allaž bijuši vienkārši, nēsājami un klasiski. Pols sev vienmēr uzdevis jautājumu: “Kāpēc lai kāds no manis kaut ko pirktu?” Tā radusies ideja par krāsainiem pogu caurumiem, neparastām vīlēm un rakstainām oderēm. Pola Smita apģērbi ir pazīstami ar apdruku, it īpaši, krāsainajām svītrām. Tās izstrādātas, ap kartonu tinot krāsainu dziju, kas, pamazām uztinoties, izveido svītru. Šādi viņš redzēja krāsu saspēli un svītru proporciju un balansu uz apģērba. Pols Smits atzīst, ka viņa dizainā krāsai ir liela nozīme. Viena no dizaina atslēgām ne tikai apģērbā, bet arī viņa dizainētajos priekšmetos ir ierastu lietu drukāšana negaidītās krāsās. Savā dizaina koncepcijā Pols Smits izmanto atsauces uz filmām, māksliniekiem un fotogrāfijām, kuras pats uzņem. Apģērbu dizainā daudz pielieto ziedu motīvus izšuvumos, apdrukās un aplikācijās. Dizainers katru gadu apmeklē slaveno Čelsijas ziedu izstādi Londonā, lai pats uzņemtu fotogrāfijas, ko vēlāk izmanto apdrukās uz audumiem, T-krekliem un pat ielūgumiem uz modes skatēm. Pols bija viens no pirmajiem dizaineriem, kas 80. gados sāka apdrukāt kreklus ar fotogrāfijām. Par savu dizainu viņš saka: “Man patīk, ka manam veidotajam apģērbam piemīt noslēpums – prātīgs, pelēks uzvalks ar spilgtu, krāsainu oderi vai vienkārši krāsainu pogas caurumu.”
SADARBĪBAS
Pols Smits ir ne tikai apģērbu dizainers, bet sadarbībā ar citiem uzņēmumiem izstrādā dizainu arī visdažādākajiem priekšmetiem, sākot no auduma rakstiem līdz pat automašīnas dizainam. Viens no pirmajiem Pola Smita sadarbības partneriem bija automašīnu ražotājs Rover, kopīgi izstrādājot ierobežota skaita automašīnas sērijas Mini dizainu (1998). Automašīnas salons bija apvilkts ar melnu ādu, instrumentu panelis bija atturīgi zilā krāsā, kas tika atvasināta no Pola Smita radītajiem krekliem. Pols vēlāk iecerēja otru Mini, kuru nolēma krāsot spilgtu krāsu svītrās, un tā kļuva ļoti slavena.
Attēlā: Pola Smita radītais dizains automašīnai Mini Cooper. 1998
Pols Smits periodiski sadarbojas ar dažādiem uzņēmumiem, radot jaunu produktu dizainu, piemēram, brokastu trauku kolekciju Thomas Goode (2001), trauku kolekciju itāļu dizaina mēbeļu uzņēmumam Cappellini (2002), auduma dizainu ASV tekstila ražotāju Maharam (2003), motocikla Bonneville T100 jaunu dizainu motociklu ražotājam Triumph (2005), dizainu diviem Mercian velosipēdiem (2007), radījis D.H. Lorensa grāmatas “Lēdijas Čaterlejas mīļākais” jaunu vāka dizainu izdevniecībai Penguin Classics (2006). 2009. gadā. izstrādājis jaunu dizainu Evian minerālūdens pudelēm, pēc Stelton uzaicinājuma par godu Arnes Jākobsena sērijas Cylinda 50. jubilejai atsvaidzinājis tās dizainu un radījis paklāja dizainu The Rug Company. 2012. gadā piešķīris jaunu elpu Leica X2 fotoaparāta dizainam, iedzīvinot to ar krāsām, sadarbojies ar britu apavu dizaineru John Lobb un radījis auduma dizainu dāņu dizaina mēbeļu ražotājiem The Republic of Fritz Hansen. 2013. gadā izstrādājis Giro d'Italia uzvarētāja krekla dizainu un Deivida Bovija albuma “The Next day” T-krekla dizainu.
Attēlā: Pola Smita sadarbībā ar Anglepoise radītais dizains lampai Type 75. Foto: www.paulsmith.com
2014. gadā Pols Smits uzsāka sadarbību ar Anglepoise, pārveidojot dizainu viņu ikoniskajai lampai Type 75. Savukārt 2015. gadā par godu uzņēmuma simtajam pastāvēšanas gadam Caran d'Ache uzaicināja Polu Smitu izveidot desmit krāsas pildspalvai`849`. Pavisam nesen 2018. gadā apvienojis spēkus ar Globe-Trotter komandu, par godu uzņēmuma 120. gadu jubilejai radot luksusa ceļojumu kofera dizainu, kuru pēc labākajām britu tradīcijām izgatavoja tikai 120 eksemplāros. Tas velāk tika izrādīts arī dizaina mesē Salone de Mobile, Milānā. Sadarbībā ar Tomu Hingstonu radījis ekskluzīvus ready-to-wear abģērbus dziedātājam Nikam Keivam un mūzikas grupai The Chemical Brothers.
Attēlā: Pola Smita sadarbībā ar Globe-Trotter dizainētais luksusa ceļojuma koferis. 2018. Foto: www.paulsmith.com
2000. gadā karaliene Elizabete II Polu Smitu iecēla bruņinieku kārtā.
Teksts: Kristīne Markus
Avots: Izstāde “Hello, my name is Paul Smith”