Li Hongbo papīra māksla

08.03.2021.

 

Papīrs ir svarīga daļa no Ķīnas kultūras mantojuma un tā izgudrošanai ir bijusi milzīga ietekme uz civilizācijas attīstību. Pirmie papīra fragmenti atrasti jau Haņ dinastijas (漢朝 206. g.p.m.ē. - 220. g.m.ē.) laikā. Papīra izgatavošanas tehnika ilgu laiku tika turēta noslēpumā un ārpus Ķīnas izplatījās tikai 8.gs.. Ķīniešu kultūrā populāri ir izmantot papīru ne tikai rakstīšanai, bet arī laternu, svētku rotājumu un bērnu rotaļlietu izgatavošanai. Papīrs kalpo ne tikai praktiskiem mērķiem, bet arī kā viens no mākslas radīšanas izejmateriāliem. Laikmetīgie ķīniešu mākslinieki to labprāt izmanto savos darbos. Viens no šādiem māksliniekiem ir Li Hongbo (李洪波).

Li Hongbo dzimis 1974. gadā, Dzjiliņas provincē. Bakalauru grādu mākslā viņš saņēma 1996. gadā Dzjiliņas Normāluniversitātē (Jilin Normal University), bet maģistra grādu – 2001. gadā Pekinas Centrālajā mākslas akadēmijā (Central Academy of Fine Arts in Beijing) Tautas mākslas apakšnozarē. Otro maģistra grādu viņš ieguva turpat 2010. gadā, studējot Eksperimentālās mākslas apakšnozarē.


Foto: http://cbal.com.hk/art/artists/li-hongbo-2/#tab-id-3

 

Savulaik darbojies kā grāmatu dizaineris un redaktors, Li Hongbo plašu atzinību ieguvis ar saviem eksperimentiem papīra mākslas jomā. Viņa mākslas darbiem raksturīga spēlēšanās ar šķitumu, īstenību un labsirdīga skatītāja provocēšana, izmantojot pārsteiguma momentu un atklājot slēptas nozīmes. Sintezējot seno un laikmetīgo, Li Hongbo rada papīra darbus, kuri eleganti transformējas, nezaudējot spēju pēc tam pilnībā atjaunoties savā sākotnējā formā. Lielākās daļas darbu izgatavošanas pamatā ir papīra šūnu veidošanas tehnika, kāda Ķīnā jau izsenis tikusi izmantota rotājumu un rotaļlietu izgatavošanā. Li Hongbo atceras, ka ar šādā veidā izgatavotām lietām sastapies jau agrā bērnībā, un katros svētkos mājas tikušas greznotas ar krāsainiem papīra rotājumiem. Viņš atzīst, viņa māksla rodas atklājot un paplašinot tās lietas, kuras jau viņa dzīvē ir kādreiz bijušas: “Es izmantoju savu esošo vizuālo pieredzi, lai to pārveidotu jaunās izteiksmēs.”

 

Ziedu okeāns

Pirmās Li Hongbo izstādes norisinās Ķīnā, taču sākot ar 2012. gadu mākslinieks izstāda savus darbus arī ārpus Ķīnas robežām. Viens no pirmajiem starptautiskajiem projektiem ir izstāde “Ziedu okeāns”, kura tika pirmoreiz izstādīta Sidnejas biennālē 2012. gadā.  Izstādē sastāv no 200 papīra skulptūrām, kas kopumā rada iespaidu par maģisku ainavu, jeb ziedošu dārzu.

 

 

Li Hongbo, Ziedu okeāns, papīrs, 2012, Sidnejas biennāle. Foto: http://www.theoffbeatsessions.com/2012/08/off-pacific-sydney-biennale-2012-blooms.html

 

Taču viss nav tik vienkārši. Papīra objekti, kas sākotnēji izskatās pēc nevainīgiem ziediem vai krāsainiem vēdekļiem, maskē citus objektus. Mākslinieks par pamatu saviem darbiem izvēlējies 3 ieroču siluetus – AK-47, pistoli un lodi –, jo šiem trim izgudrojumiem bijusi vislielākā ietekme uz ieroču industrijas attīstību. Atverot šīs formas, iespējams iegūt tos krāsainos ziedus un figūras, par kurām, sākotnēji neko nenojaušot, priecājas  skatītājs. Ieroči sastāv vairākiem tūkstošiem papīra lapu, kuras salīmētas kopā, tā ka papīru pēc tam iespējams izplest dažādos virzienos. Iegūtais papīra bloks ticis apzāģēts vajadzīgajā formā un nopulēts.

 

Foto: https://qz.com/1009909/an-artist-created-2000-colorful-paper-guns-to-challenge-perceptions-of-gun-culture/

Foto: https://www.ibtimes.co.uk/ocean-flowers-li-hongbos-huge-artwork-made-colourful-paper-sculptures-weapons-1626556

Izstādes vēstījums ir pacifistisks. Pats mākslinieks par to stāsta sekojoši “Ieroči tiek ražoti, lai uzbruktu cilvēkiem un tomēr daži domā, ka ieroči  paredzēti lai uzturētu mieru. Es aizdomājos vai mani darbi varētu mudināt cilvēkus palaist vaļā šo apsēstību ar ieročiem. Pārvēršot tos par krāsainu dārzu, sāpju un nāves simboli kļūst neatpazīstami, kas parāda, ka ir iespēja tos transformēt par ko citu. Visur pasaulē cilvēki priecājas par saules gaismu un ziedošiem dārziem, nevis kara izraisītām šausmām, taču ieslēdzot ziņas, mēs redzam kā valstis demonstrē savu spēku caur militāro varenību – flote, gaisa spēki, armija. Tiek rādīti ieroči, lai pierādītu spēku. Taču nauda, lai uzbūvētu šos ieročus, nāk no nodokļu maksātājiem. Un šie paši ieroči nodara tiem pāri. Šī problēma mani ir nodarbinājusi jau ilgāku laiku – kā atbrīvoties no negatīvajām sekām, kuras rada ieroču lietošana. Kā izstādīšanas vietu saviem darbiem es izvēlējos bijušo ieroču rūpnīcu, kas tika izmantota Otrā pasaules kara laikā. Ienākot izstādē, cilvēki priecājas un uzņem fotogrāfijas ar šiem skaistajiem krāsainajiem objektiem. Nonākot nākamajā telpā, apmeklētāji atklāj, ka tie bijuši ieroči. Pēc tam viņi uz tiem skatās ar lielāku bijību.”

 

Klasiskās skulptūras un realitātes imitācija

Vieni no populārākajiem Li Hongbo papīra šūnu tehnikā veidotajiem darbiem ir krūšutēli. Tie izmantoti daudzās viņa izstādēs. Katras bistes radīšanā izmantotas no 7-26 tūkstošiem papīra lokšņu. Tuvāk ar darbu tapšanas procesa specifiku iespējams iepazīties noskatoties Schoeni Art Gallery sagatavotu video.

 

 

Li Hongbo savus mākslas darbus izstāda vairākos veidos, gan sākotnēji slēpjot to stiepšanās spēju, gan apzināti to izceļot, kā piemēram, darbā “Bērns ar šalli”. Šajā tehnikā citām izstādēm radīti arī citi reālistiska izskata objekti kā akmeņi, koka gabali, kauli, vāzes utml.

 

 


Li Hongbo, Bērns ar šalli, papīrs, 2019. Foto: Artsy


Li Hongbo, Akmens, papīrs, 2012. Foto:
http://www.mahjongtreasures.com/2014/05/12/rocks-in-chinese-art-and-mahjong-part-3/

Li Hongbo, Koks, papīrs, 2012. Foto: https://www.youtube.com/watch?v=xhJwHj5EvmA

 

Pirmā Li Hongbo  izstāde ASV tika sarīkota 2014. gadā Ņujorkā Klein Sun galerijā, ar nosaukumu “Mācību līdzekļi” (Tools of Study). Šajā izstādē atbilstoši konceptam Li Hongbo savus darbus izstāda, lai skatītājam sākotnēji liktos, ka telpā atrodas klasiski ģipša krūšutēli. Tādi paši kādus mākslas skolas izmanto visa pasaulē, lai saviem audzēkņiem mācītu mākslas pamatus pirms pāriet pie dzīviem modeļiem. Li Hongbo apgūstot tēlniecību bieži bija nācies kopēt senos mākslas meistardarbus. No viņa kā studenta perspektīvas tie no mākslas darbiem bija kļuvuši par mācību līdzekļiem. Viņš aizdomājās, ka tā uz šiem darbiem skatās ne tikai viņš vienīgais, bet mākslas studenti visā pasaulē. Laikā, kad populāra ir laikmetīgā māksla, cilvēki ārpus muzeju vides vairs nevērtē mākslu pēc jau agrāk uzstādītiem ideāliem. Rēķinoties ar to, ka skatītājs šos darbus uztvers kā kopijas Li Hongbo mēģina iejaukties šajā procesā un izsist skatītāju no ierastā stāvokļa. “Kad mēs ieraugām šīs skulptūras kā kaut ko jaunu mēs pārvērtējam savu izpratni arī par klasiskajām mākslas vērtībām.” saka Li Hongbo. Apvienojot klasiskās mākslas estētiku ar rotaļīgumu un radot skatītājā izbrīnu, mākslas pasaule tiek pārdefinēta no jauna.

 

 

Bust of Marseilles, 2012. Foto: https://design-milk.com/carving-paper-surprising-sculpture-li-hongbo/ 

 

Cilvēka ķermenis un identitāte

Li Hongbo savā mākslā pievēršas arī cilvēka ķermeņa un identitātes interpretācijām. Iespēja izstiept cilvēka ķermeņus, viņaprāt, norāda uz potenciālu, kas cilvēkā slēpjas. Izstādē “Es pats” (Self, 2012) Honkongā Schoeni Art galerijā, Li Hongbo cilvēku rāda kā būtni, kas, lai arī piederīga kādai rasei, nācijai vai kultūrai, tomēr ir spējīga uz harmonisku saplūšanu vai pielāgošanos. Migrācija un laulības dažādu kultūru starpā sakausē kopā atšķirīgu reģionu iezīmes  pārvarot tādus šķēršļus kā reliģiskas vai filozofiskas atšķirības, vai starpvalstu konflikti. Saviem darbiem Li Hongbo izmantojis avīzes, savāktas no dažādām pasaules vietām, metaforiski parādot atšķirību izzušanu.  “Es ceru, ka šajā pasaulē nebūs rasu vai nāciju izraisītas barjeras. Es ceru, ka nebūs konfliktu un pasaulē valdīs miers. Mēs varam dzīvot kopā harmoniskā integrētā pasaulē.”, saka Li Hongbo.

 

Li Hongbo, Es pats, 2012, Schoeni Art  Gallery. Foto: http://ex-chamber-memo5.seesaa.net/article/301368990.html

Li Hongbo, Iztēle bez robežām, papīrs, 2012. Schoeni Art Gallery.  Foto: http://ex-chamber-memo5.seesaa.net/article/301368990.html

 

Li Hongbo izstāde “Mācību grāmatas” (Textbooks, 2016) Klein Sun galerijā Ņujorkā turpina viņa iedziļināšanos pieredzē, kādu sniedz mācību process. Izglītības sistēma veido cilvēka izpratni par apkārtējo pasauli un Li Hongbo interpretācijā parādās kā apgūto grāmatu summa. Izstādes sadaļā ar nosaukumu “Absorbcija” atrodas bērnu skulptūras, kas izveidotas no grāmatām. Grāmatu kaudzītes sakrautas uz skolas galdiem veido bērna seju vai ķermeni. Tās iespējams atdalīt vienu no otras un salikt atkal kopā kā savdabīgus spēļu klucīšus. Dažas kaudzītes ir rūpīgi sakrautas, iegūstot reālistiskas figūras, citas – apzināti sakrautas ar nobīdi. Skatoties uz bērnu sejas izteiksmēm, rodas pārdomas par to, kas gan ticis bērnos ielikts ar šo grāmatu palīdzību. Vai tas ir nācis par viņiem labu? Pats Li Hongbo saka “Es ceru, ka šie darbi liks cilvēkiem sajust nostaļģiju. Gandrīz jebkurš no skatītājiem ir ieguvis izglītību caur grāmatām, tāpēc ceru, ka tas  mudinās viņus reflektēt par savu pagātni.

 

 

Li Hongbo, Absorbcija, papīrs, 2016. Foto: Klein Sun Gallery, Ņujorka

 

Cauri izstādes telpām vijas arī neparasti liela izmēra papīra klipšu virtene, raisot asociācijas ar dejojoša ķīniešu pūķa mugurkaulu. Virs virtenes karājas grāmatas, kuru vāki atgādina lidojošus putnus un arī zem pūķa kājām nobruģēts ceļš ar grāmatām. Šī izstādes daļa nosaukta “Planēšana cauri mākoņiem, klupiens cauri miglai” ļaujot skatītājiem aizdomāties par viņu pašu lasīšanas pieredzi.

 

Li Hongbo, Planēšana cauri mākoņiem, klupiens cauri miglai, instalācija 2016. Foto: Klein Sun Gallery, Ņujorka https://www.designboom.com/art/li-hongbo-textbooks-klein-sun-gallery-new-york-01-11-2015/

 

Raksta autore: Krista Balode

Reklāmkarogs: Kristīne Markus

 


Literatūras avoti:
https://theculturetrip.com/asia/china/articles/li-hongbo-s-stunning-stretchable-paper-sculptures/
http://www.galleryek.com/exhibitions/li-hongbo-tools-of-study
http://www.galleryek.com/artists/li-hongbo
https://www.vice.com/en/article/8qve5g/li-hongbo-textbooks
https://www.schoeniartgallery.com/exhibitions/116/overview/
https://www.designboom.com/art/li-hongbo-textbooks-klein-sun-gallery-new-york-01-11-2015/
https://arrestedmotion.com/2016/01/previews-li-hongbo-textbooks-klein-sun-gallery/ 
https://www.artsy.net/artwork/li-hongbo-li-hong-bo-the-child-with-scarf
https://www.designandlive.pub/interviews/pure-white-paper-by-li-hongbo
http://cafa.com.cn/en/news/details/8321605
https://www.youtube.com/watch?v=JTIg3BjdVEU