Karaļa krēsls REX

26.02.2020.

Karaļa krēsls REX

Pārbaudiet bēniņus un pažobeles vecmāmiņu mājās, jo, iespējams, tieši tur glabājas sen aizmirsts, slovēņu dizainera Niko Kralj radītais saliekamais atpūtas krēsls REX! Tā ir nenovecojoša dizaina pērle. Mūsdienās vintage versiju cenas internetā svārstās no pāris simtiem līdz pat tūkstoš eiro par krēslu. 

Krēslu karalis

Laikam ne velti krēslam dots nosaukums REX, jo tā autora, arhitekta un rūpnieciskā dizainera uzvārds tulkojumā no slovēņu valodas nozīmē karalis. Niko Kralj (1920-2013) bija pirmais starptautiski pazīstamais slovēņu dizainers. Viņš bija viens no ievērojamākajiem rūpnieciskajiem dizaineriem 20. gs. 50. gados Slovēnijā (tolaik Dienvidslāvijā), pārstāvēdams modernisma virzienu.

Attēlā: Niko Kralj

 

Taču ceļš līdz panākumiem nebija viegls. Viņa tēvs bija galdnieks, tāpēc Niko lielāko daļu savas jaunības pavadīja darbnīcā. Kad pēkšņi nomira viņa tēvs, jaunajam Niko 16 gadu vecumā nācās pilnībā uzņemties viņa darbu. Kara gados Niko zaudēja savu ģimeni, bet, neskatoties uz to, pēc kara viņš turpināja izglītoties, studējot arhitektūru Ļubļanas Mašīnbūves fakultātē, kuru absolvēja 1952. gadā. Pēc pasniedzēja ieteikuma viņš sāka strādāt Stol mēbeļu fabrikā, kur izveidoja Attīstības un projektēšanas nodaļu un kļuva par tās vadītāju. Tajā pašā gadā Niko Kralj prezentēja pirmā REX krēsla prototipu, kas pēc daudziem uzlabojumiem izrādījās neticami veiksmīgs. Rūpnīcā Niko nostrādāja līdz 1956. gadam un kopš 1960. gada savu karjeru saistīja ar docenta darbu Ļubļanas Arhitektūras, civilās un ģeodēziskās inženierijas fakultātē, lasot lekcijas studentiem. 1966. gadā kļuva par fakultātes Industriālā dizaina institūta vadītāju un asociēto profesoru, bet 1975. gadā kļuva par profesoru.

Kā tolaik nozīmīgs Austrumeiropas dizainers Niko Kralj kļuva par vēstnieku un daudz ceļoja, apmeklējot Itāliju, ASV, Zviedriju, Izraēlu un Āfriku. 1957. gadā viņš sešus mēnešus pavadīja Stokholmā un strādāja pie arhitekta Olof Pira, pie kura viņš iepazinās ar somu dizaineru Ilmari Tapiovaara. Visi sadraudzējās un tur gandrīz kopā izveidoja studiju. Lai arī Niko Kralj noraidīja partnerības piedāvājumu ar Ilmari Tapiovaara un Olof Pira, viņš uzturēja personiskos un profesionālos kontaktus ar saviem Skandināvijas kolēģiem. Vēlāk 1963. gadā viņš ieguva Ford fonda stipendiju un devās cauri ASV, apmeklējot 25 universitātes un tiekoties ar dažiem no Amerikas ietekmīgākajiem dizaineriem, ieskaitot Charles un Ray Eames, Mies van der Rohe un Richard Buckminster Fuller. Kā ANO rūpniecības attīstības eksperts viņš 60.gados daudzkārt paviesojās Telavivā, Izraēlā un 80. gados Frītaunā, Sjerraleonē.

Niko Kralj lielākoties projektēja mēbeles, tomēr gadu gaitā viņš projektējis ļoti plašu priekšmetu klāstu, ieskaitot stikla vāzes, dārza žogus, alumīnija griestu konstrukcijas un arhivēšanas sistēmas. Karjeras laikā viņš iesniedza un reģistrēja 118 patentus un modeļus, piedalījās 94 izstādēs, uzrakstīja vairāk nekā 40 pētniecības darbus un publicēja vairāk nekā 100 rakstus par dizainu. 1962. gadā Niko Kralj par saniegumiem industriālā dizaina un arhitektūras jomā saņēma Prešeren balvu (Prešernova nagrada).

Slovēņu dizaina ikona

Niko Kralj atpazīstamības zīme ir REX sērijas krēsli. Lai gan savas karjeras laikā radījis daudz izcilu dizainu, piemēram, krēslus Lupina (Shell), Mosquito un 4455, tomēr tieši 1952. gadā radītais REX 120 krēsla inovatīvais risinājums kļuva par Niko Kralj veiksmes atslēgu. Viņa pirmie dizainparaugi tika ražoti Stol rūpnīcā. REX krēsls kļuva par pirmo industriāli ražoto masu produkcijas krēslu Slovēnijā (tolaik Dienvidslāvijā). Ražošanā šis modelis tika palaists 1953. gadā. Tā izgatavošanā izmantotā tehnoloģija ļāva saliekt un perforēt saplāksni. Krēsla aizmugure tika perforēta, lai nodrošinātu ventilāciju un samazinātu tā svaru. Izliekta saplākšņa roku balsti atbalstīja elkoņus, un savienojums ar aizmugurējo paneli stiprināja krēsla struktūru. Šim krēslam divu gadu laikā tika radītas astoņas versijas, līdz beidzot tika nolemts izlaist sesto versiju - vienīgo atzveltnes krēsla versiju, kuru varēja savietot vienu iekš otra.

 

Attēlā: REX 120 krēsls (1953)

 

Sākotnējā krēsla koncepcija paredzēja laminētu koka karkasu, līdzīgi Alvar Aalto stilam, ar vertikālām, tvaika saliektām līstēm. Savukārt pēc trešās versijas līstēm bija jābūt horizontālām, bet rāmim no masīvkoka. Sestajā versijā tika ieviests perforēts, liekts saplāksnis, un tā bija versija, pie kuras Niko Kralj beidzot palika. Liela daļa pētījumu, kas tika veikti, lai pilnveidotu REX 120, tika izmantoti citā slavenā REX krēsla versijā, kas tika uzprojektēta 1955. gadā, bet 1956. gadā palaista masu ražošanā. REX 5654 bija salokāma REX 120 krēsla versija. Visi krēsla elementi bija savstarpēji savienoti. Zemo atzveltnes krēslu bija paredzēts izmantot iekštelpās. Tas tika ražots dažādos veidos atkarībā no paredzētā pielietojuma - kā klubkrēsls, krēsls ar augstu atzveltni vai auditorijas krēsls. 1958. gadā REX 5654 tika patentēts kā unikāls saliekamā krēsla dizains. Šis modelis ir pazīstamākais no REX krēslu saimes, un mūsdienās joprojām tiek ražota atjaunota šī krēsla versija ar nosaukumu Rex Lounge. Tieši šis modelis bija izplatīts tolaik Padomju Latvijā.

Attēlā: REX 5654 saliekamais krēsls (1956)

 

REX sērijā ietilpa vairākas krēslu variācijas, piemēram, krēsls bez roku balstiem (REX 101), saliekams pusdienu krēsls (REX 5652), kurš bija stāvāks un ar īsāku sēžamo daļu, kā REX 101, šūpuļkrēsls (REX 5655), saliekams zvilnis un kafijas galdiņš. Ārvalstu ražotāji izgatavoja REX krēsla kopijas no plastmasas. Šos krēslus varēja izmantot arī ārpus telpām, taču tie nekad nesasniedza oriģināla augsto estētisko kvalitāti. Tiek lēsts, ka kopumā saražoti vairāk nekā 2 miljoni REX sērijas krēslu.

 

Attēlā: REX 5654 saliekamais krēsls (1956)

 

Ar savu atturīgo, joprojām mūsdienīgo eleganci un patīkamajām plūdlīnijām šis krēsls ir kļuvis par kulta objektu dizaina cienītājiem visā pasaulē. Tas ir starptautiski nozīmīgākais un atpazīstamākais Slovēnijas dizaina priekšmets. 2004. gadā, par godu REX krēsla pastāvēšanas vēstures 50. gadadienai tika veltīta izstāde Ļubļanas Modernās mākslas muzejā. REX krēsls iekļauts Ņujorkas Modernā mākslas muzeja MOMA kolekcijā ASV, un 2012. gadā šim krēslam tika piešķirta pastāvīga vieta lielākajā skandināvu dizaina muzejā Designmuseum Danmark, Kopenhāgenā, Dānijā.

Jauns laikmets ikoniskajām mēbelēm

Mūsdienās ekskluzīvās REX krēsla ražošanas un izplatīšanas tiesības pieder slovēņu uzņēmumam Impakta Les, kas ražo Niko Kralj radītos dizainus ar zīmolu REX Kralj. To dibināja 2011. gadā, lai godinātu Niko Kralj un viņa slavenākos darbus, kā arī laistu klajā nelielu skaitu dizainu, kas līdz šim nekad nebija nonākuši ražošanā.

REX kolekcijas ietvaros atjaunotā versijā ražo saliekamo krēslu REX Chair, saliekamo atpūtas krēslu REX Lounge, saliekamo šūpuļkrēslu REX Rocking, saliekamo zvilni REX Daybed, saliekamo galdu REX Coffee Table un REX saimes pirmsākumu – atzveltnes krēslu REX 120. Jaunais zīmols atdzīvinājis ne tikai REX kolekciju, bet arī Shell, Mosquito, 4455 un 1960 modeļa krēslus, piešķirot tiem mūsdienīgu pieeju materiālos.

Niko Kralj uzskatīja, ka labam dizainam jābūt pieejamam ikvienam, un to viņš centās realizēt arī savos darbos. Fakts, ka mūsdienās REX krēsls ir kļuvis par lolotu vēlmju objektu, ir daļa no Slovēnijas dizaina stāsta un ir dizainera Niko Kralj pelnīta uzvara.

 


Teksts: Kristīne Markus