Ikoniskais Pumpkin

04.11.2021.

 

Sekojot svešai tradīcijai, pamazām arī Latvijā oktobra beigās kāda oranža oga ieņem arvien nozīmīgāku vietu mūsu mājsaimniecībās. Lai vai kā būtu ar ķirbja nelietderīgo izmantošanu svētku atribūtikā vai lietderīgo - kulinārijā, tomēr jāatzīst, ka tā forma var būt visai iedvesmojoša. Iespējams, ka, radot pirmos prototipus ikoniskajai krēslu kolekcijai Pumpkin, tās autora prātā nemaz nebija šī oranžā dārza velte, tomēr vēlāk šai ikonai tika dots tieši šāds nosaukums – Pumpkin jeb latviski Ķirbis.

Pumpkin dizainu izstrādājis slavenais franču dizainers Pjērs Polēns (Pierre Paulin, 1927-2009), kurš pasaulē zināms ar citiem saviem radītajiem ikoniskajiem krēsliem - Mushroom, Ribbon, Tongue, Orange Slice un Tulip. Pumpkin kolekcijas aizsākumi rodami 20. gadsimta 60. gadu gadu nogalē Francijā, kad toreizējais Francijas prezidents Žoržs Pompidū un Francijas Kultūras ministrijas aģentūras Mobilier National vadītājs Žans Kurāls nolēma augšāmcelt Francijas savārgušo dizaina nozari. Par dizaina veiksmes stāstu bija jākļūst prezidenta apartamentu pārveidošanai Elizejas pilī – reprezentablākajai un simboliskākajai vietai Francijā, kurā prominencēm demonstrēt franču dizaina industrijas progresu. Projektēšana bija viens no nozīmīgākajiem desmitgades uzdevumiem. 1969. gadā Mobilier National pēc paša prezidenta īpaša lūguma aicināja jauno franču talantu Pjēru Polēnu īstenot šo nolūku, proti, iekārtot Francijas pirmā pāra – Klodas un Žorža Pompidū – privātos apartamentus vēsturiskajā pilī.

Pompidū vēlējās modernu vidi, kurā izstādīt savu laikmetīgās mākslas kolekciju, tomēr arī tādu, kas pasargātu oriģinālās 18. gadsimta pils sienas. Polēns izstrādāja telpas apdari, mēbeles un uzraudzīja protoptipu ražošanu. Apartamentu smēķētavā Polēns izveidoja grandiozu struktūru no trikotāžas auduma - materiālu, kas vēlāk kļuva par viņa īpašo firmas zīmi. Viena no viņa izveidotajām telpām savu 70. gadu modernisma izskatu joprojām ir saglabājusi – tā ir kādreizējā Napoleona III guļamistaba, kas nu nosaukta par Polēna istabu. 1972. gadā ar sievas Klodas palīdzību Žoržs Pompidū dizaineram Pjēram Polēnam pasūtīja dekoratīvu instalāciju. Tā tika izveidota kā brīvi stāvoša sienas konstrukcija, lai to vēlāk varētu noņemt. Telpa tika veidota kā vienots mākslas darbs, kur mēbeles ir tandēmā ar sienām un griestiem, izmantojot modernus materiālus, kas tolaik bija modē. Sienas struktūra tika izgatavota no 22 formēta poliestera paneļiem, mēbeles izgatavotas no tāda paša alumīnija ar plastmasas pārklājumu, kāds izmantots Apollo kosmosa kuģa kabīnēm, savukārt majestātiskā lustra veidota no 9 tūkstošiem stikla caurulītēm un lodītēm, kas stiepjas pa visu atstarojošo griestu virsmu, kas savukārt izgatavota no rozā anodēta alumīnija.

 

Attēlos: Elizejas pils prezidenta apartamenti pēc Pjēra Polēna iekārtojuma 20. gadsimta 70. gados. Smēķētava.

Attēlā: Elizejas pils prezidenta apartamenti pēc Pjēra Polēna iekārtojuma 20. gadsimta 70. gados. Elysée kolekcijas sēdmēbeles.

Attēlā: Elizejas pils prezidenta apartamentu Polēna istaba mūsdienās

 

Pjērs Polēns izgatavoja galdus, gaismekļus, dīvānus un krēslus, no kuriem vairākus vēlāk līdz 1973. gadam nelielā sērijā ražoja Alpha International, kas bija Mobilier National sadarbības partneris masu produkcijas ražošanā un izplatīšanā. Tie bija skulpturāli krēsli un dīvāni, kuru koka konstrukciju apņēma ar ādu vai audumu apvilkts polsterējums – būtībā Pumpkin oriģināli, kas tolaik tika dēvēti par Elysée kolekciju, bet 70. gados ražošanai nosaukti par Alpha. Šādi nopolsterējot krēslu, Polēns radikāli mainīja krēslu izskatu, pilnībā noslēpjot krēsla konstrukciju un tā pamatni. Dizainparaugiem piemīt maigas, organiskas un izliektas formas. Polēns šīm sēdmēbelēm centās piešķirt telpisku izteiksmi, mēģinot tās sasaistīt ar telpu, kurā tās atrodas, arhitektoniskajiem apjomiem, kas līdzīgi kā šie krēsli un dīvāni ap cilvēku veido aptverošu un iekļaujošu struktūru. Šī kolekcija atspoguļo strauju tehnoloģiju attīstību laikā no 1965. līdz 1975. gadam, kad Francijas sabiedriskajā telpā un arī mājās veidojās jauna dizaina estētika. Poliuretāna putu un sintētisko sveķu ieviešana 60. gados dizaineriem ļāva no funkcionālas, stingras un racionālas modernisma estētikas pāriet uz organiskāku, plūstošāku formu un iekļaujošāku dizainu.

 

Attēlā: Pjēra Polēna Elysée krēsls, apvilkts ar bēšu vilnas audumu. 1971. gads. Foto: Demischdanat

Attēlā: Pjēra Polēna Alpha krēsli un dīvāni Préfecture des Hauts-de-Seine goda zālē, Francijā 1977. gadā.

 

Apliecinot Polēna tālredzīgo domāšanu, sērija, kuru lielākoties pazīst kā Elysée, kulta statusu ieguva tikai 2000. gadu sākumā, kad tā parādījās Ņujorkas galerijā Demisch Danant, pēc tam kad galerija 2004. gadā bija iegādājusies savu pirmo Pjēra Polēna Elysée krēslu pāri (Alpha International ražojumu), un kādu laiku pirms tos atkārtoti uzsāka ražot plašāk. Šie oriģinālie darbi, kuri jau toreiz bija grūti atrodami, mūsdienās ir vēl retāk sastopami. Kad Louis Vuitton radošais direktors Nikolā Geskjērs savu kolekciju papildināja ar Elysée kolekcijas eksemplāriem, drīz šim piemēram sekoja modes pasaule. Lai gan retie oriģināli, kurus franču ražotājs Alpha International īsi ražoja 70. gadu sākumā, toreiz neveicināja valsts mēbeļu rūpniecības uzplaukumu, tomēr šī no jauna radusies interese par sēriju radīja zināmu vēlamo efektu – tikai daudzas desmitgades vēlāk, kā bija cerēts. 2007. gadā Pjērs Polēns padarīja dizainu demokrātiskāku, izstrādājot vieglāk izgatavojamu krēsla versiju ar nosakumu Pumpkin. Šo sēriju ražo un joprojām piedāvā franču ražotājs Ligne Roset. Pirmo reizi Pjēra Polēna 1971. gadā radītais sēdmēbeļu dizains Klodas un Žorža Pompidū privātajiem apartamentiem Elizejas pilī tika nodots plaša mēroga ražošanai. Pumpkin dizains ir piederīgs Polēna revolucionārajam stilam, kas aizsākās 50. gadu beigās, un, kā norāda tā nosaukums, atgādina milzu ķirbi.

 

Attēlā: Ligne Roset ražotais Pumpkin krēsls, kura dizainu izstrādājis Pjērs Polēns. Foto: Ligne Roset

 

Pumpkin kolekciju raksturo mīkstas, organiskas, apaļas formas un apņemošs komforts. Kolekcijā pieejami atzveltnes krēsli ar galvas balstu vai bez tā, divvietīgas un trīsvietīgas sofas un pufi. Pamatne un vidusdaļa veidota no poliētera putām, tā balstās uz termoformētas ABS pamatnes. Sēžamā daļa un kausveida atzveltne izgatavota no formētām poliuretāna putām ar “komforta” slāni. Noņemamais pārvalks ir stepēts ar poliesteru sēdekļa un atzveltnes daļā un poliētera putām vidusdaļas ārpusē. Modeļi pieejami gan auduma, gan ādas versijās dažādos toņos.

2008. gadā Pjērs Polēns un viņa ģimene izveidoja uzņēmumu Paulin, Paulin, Paulin (PPP), kurš popularizēja Polēna veikumu un vairākus viņa darbus reproducēja, tādējādi tie kļuva vēl pieejamāki plašākai sabiedrībai. Diemžēl pēc gada Pjērs Polēns devās mūžībā, un viņa veikumu turpmāk pārstāvēja viņa sieva, dēls un vedekla. 2017. gadā PPP uzsāka sadarbību ar Ralph Pucci, kas nu izplata viņa dizainus un arī ikoniskās Elysée kolekcijas sēdmēbeles ar sākotnējo ražošanas nosaukumu Alpha, ievērojot arī sākotnējās specifikācijas un made in France mandātu. Tomēr, kā savā mājaslapā raksta Demisch Danat galerija, oriģinālie eksemplāri vēsturisko naratīvu atspoguļo plašāk nekā reprodukcijas, un tie tomēr ir samērā atšķirīgi salīdzinājumā ar mūsdienu versiju. Ražošanas sarežģītības dēļ tika pārskatītas krēslu ražošanas tehnoloģijas un materiāli, un tā laika autentiskie materiāli nu ir aizstāti ar citiem, mūsdienām piemērotākiem.

 

Attēlā: Ralph Pucci ražotais krēsls Alpha, kas maksimāli pielīdzināts tā 70. gadu oriģinālajam dizainam.

 

Pēc pusgadsimta, var teikt, Žorža Pompidū mēģinājums atdzīvināt Francijas mēbeļu industriju kļuvis par vienu no mūsdienu iekārojamākajām dizaina trofejām. Pjēra Polēna avangarda kolekcijas 70. gados ražotie eksemplāri kļuvuši par grūti nomedījamu pērli, bet to dizains mūsdienās piedzīvo renesansi, lai kādā vārdā to arī nodēvētu – no prezidenta pils krēsla līdz ķirbim.

 

Raksta autors: Kristīne Markus

Reklāmkarogs: Kristīne Markus