Heart Cone Chair

18.03.2022.

Heart Cone Chair jeb sirds formas krēsli

Heart Cone Chair jeb sirds formas krēsli dizainā, un kāpēc gan lai tā nebūtu sirds forma dizainā? Izcils piemērs, kur satiekas ģeometrija, skandināvu lakoniskais dizains un dzīvespriecīgais popārts, ir ikoniskais Heart Cone (1958) krēsls. 20. gadsimta 50. gadu beigās dāņu arhitekta un dizainera Vernera Pantona (1926-1998, Verner Panton) radītie konusa formas krēsli izraisīja starptautisku ažiotāžu, liekot pārdomāt savus priekšstatus par tradicionālo atzveltnes krēslu. Krēsls Heart Cone savu nosaukumu ieguvis no izteiksmīgā, konusveida sirds formas silueta, un to varētu tulkot kā “sirds konuss”. 

Kad dizainers krēslu pasauli apgriež kājām gaisā


Attēlā: Krēsls Heart Cone, dizainers Verners Pantons, 1958. Foto: vitra.com

Heart Cone Chair krēsla dizains ir turpinājums izvērstai mēbeļu sērijai, kas tapusi, balstoties uz citu, tikpat ikonisku, Pantona radītu krēsla dizainu - Cone Chair jeb konusa krēslu. 1958. gadā Verners Pantons radīja sensāciju, paplašinot un pārveidojot savu vecāku viesu māju Kom Igen Langeso, Fīnes salā, Dānijā. Pantona tēvs bija uzdevis viņam atjaunot visas restorāna telpas un projektēt piebūvi, dodot pilnīgu rīcības brīvību. Pantons izstrādāja visu interjeru, ieskaitot tekstilizstrādājumus, paklājus, apgaismojumu, mēbeles, darbinieku formas un ēdienkartes. Izmantojot ģeometriskas formas un ierobežojot krāsu shēmu līdz tikai pieciem dažādiem sarkanā toņiem, Pantons radīja revolucionāru risinājumu.

Restorāna vajadzībām Verners Pantons radīja arī inovatīvo Cone Chair krēslu. Nosaukums jau saka priekšā, ka krēsla korpuss veidots konusa formā. Apvērstā konusa augšpusē pagarinātā atzveltes daļa veido aptverošu pusloku, kas balsta muguru, tādējādi to padarot par ērtu sēdēšanai. Krēslu balsta matēta nerūsējošā tērauda krustveida pamatne. Kom Igen restorāna krēsla korpusi bija apvilkti ar sarkanu audumu piecos dažādos toņos, kas tika izmantoti restorāna interjera dizaina krāsu shēmā. Pantons uzskatīja, ka konusveida konstrukcija ir vienkāršāka par ierasto četrkāju krēslu, tomēr, tā kā pāreja no konusa spices uz pamatni bija pakļauta lielai slodzei, šai zonai bija jābūt īpaši izturīgai un veidotai no augstas kvalitātes materiāliem. Kāds Pantona draugs vēlāk izteicies, ka Cone Chair krēsls ir kā baletdejotāja, kas stāv uz pirkstgaliem un viegli griež piruetes.

Attēlā: Cone Chair, dizainers Verners Pantons, 1958. Foto: vitra.com

Attēlā: Kom Igen viesu mājas restorāna interjers ar Cone Chair krēsliem 1958.gadā. Foto: © Verner Panton Design AG

 
Attēlos: Kom Igen restorāna reklāmas plakāts 1958. gadā un K sērijas (Kraemmerhusstole) mēbeles -Heart Cone Chair krēsls, galdiņš, atpūtas krēsls C1 un priekšplānā Cone Stool. Foto: © Verner Panton Design AG / vitra.com


Attēlā: Kom Igen piebūve, kas saukta par røde Rubin jeb sarkano rubīnu, ap 1960. gadu. Gara vienstāva piebūve ar jumta terasi, kuras konstrukcija veidota no betona un koka, bet fasāde – no stikla.

Ziņas par jaunatklāto Kom Igen restorānu, kas kļuvis par vienu no netradicionālākajiem krogiem visā Dānijā, izplatījās zibenīgi - vispirms vietējā mērogā, pēc tam nacionālā līmenī visā Dānijā un plašsaziņas līdzekļos. Ažiotāža ap restorānu vainagojās ar publikāciju kādā Dānijas laikrakstā, kurā vēstīja, ka jaunais restorāns kopš atvēršanas piedzīvojis tādu interesentu pieplūdumu, ka viesmīles bijušas tuvu tam, lai apmeklētājiem iemestu ar dvieli.

Sākotnēji Cone Chair krēsli tika ražoti nelielā ražotnē Fīnes salā, līdz dāņu dizaina uzņēmējs Pērsijs fon Halings-Kohs (Percy von Halling-Koch) restorāna atklāšanas laikā ieinteresējās par šī krēsla dizainu. Viņš vēlējas ražot Cone Chair, un, lai īstenotu savu ieceri, pēc neilga laika viņš nodibināja uzņēmumu Plus-linje. Saražotie krēsli uzreiz izraisīja nacionāla un starptautiska mēroga sensāciju, un šī krēsla dizaina panākumi pavēra Verneram Pantonam turpmākas iespējas attīstīt konusa formas dizainu. Pirmais formas atvasinājums un papildinājums nu jau krēslu sērijā bija Cone Stool – ķeblis jeb Cone Chair versija bez atzveltnes, bet vēlāk šim sekoja ikoniskais Heart Cone Chair, kas kļuva slavens ar savu sirds formas atzveltni.

1958. gadā radītais Heart Cone krēsls apvieno piecdesmito gadu eleganci ar sešdesmito gadu dizaina garu. Krēsla dizainā iekļautos popārta elementus Pantons līdzsvaroja ar skandināvu modernisma eleganci krēsla pamatnē, un tā formu var interpretēt kā klasiskā atzveltnes krēsla evolūciju. Krēsls apvienoja ērti polsterētu sēdekli ar atturīgu, elegantu krustveida pamatni, kas izgatavota no matēta nerūsējošā tērauda. Mūsdienās Heart Cone krēsla korpuss veidots no GRP jeb stiklaplasta (ar stiklašķiedru armētas plastmasas), polsterēts ar poliuretāna putām, un tie pieejami dažādos krāsu toņos. Neskatoties uz ekstravaganto izskatu, krēsls, pateicoties lielajai sirdsformas atzveltei, ir praktisks un pārsteidzoši ērts, un piemērots kā ikdienas lietošanai vestibilos, restorānos un bāros, tā mājās. Tā kā Plus-linje vairs nepastāv, kopš 2004. gada Cone, Stool un Heart Cone krēslus ražo Šveices uzņēmums Vitra, ar kuru Pantonam savas karjeras laikā izveidojās cieša sadarbība.


Attēlā: Verners Pantons, sēžot Heart Cone krēslā, 1961.gadā


Attēlā: Heart Cone un Cone krēsli viesnīcas restorānā Astoria, Tronheimā, Norvēģijā, 1960. gadā


Attēlā: Heart Cone krēsli restorāna kokteiļbārā Astoria viesnīcā, Tronheimā, Norvēģijā, 1960. gadā viesnīcas atklāšanas svinībās.

Krāsas un ģeometrijas pārvaldītājs

Verners Pantons dzimis 1926. gada gada 13. februārī Dānijā, studējis Odenses Tehniskajā koledžā, vēlāk studējis arhitektūru Dānijas Karaliskajā tēlotājmākslas akadēmijā, Kopenhāgenā. No 1950. līdz 1952. gadam viņš strādāja dāņu arhitekta un mēbeļu dizainera Arnes Jākobsena (Arne Jacobsen) arhitektu birojā, līdz 1955. gadā nodibināja pats savu, neatkarīgu arhitektūras un dizaina studiju. Pirmo plašo uzmanību viņš guva ar savām ģeometrisko formu mēbelēm, ko ražoja Plus-linje, tai skaitā par mūsdienu dizaina ikonām kļuvušajiem Cone Chair un Heart Cone Chair. Turpmākajos gados Pantons radīja daudzus sēdmēbeļu un apgaismojuma dizainus.

1959. gadā Verneru Pantonu uzaicināja veidot izstādi Dānijas tirdzniecības gadatirgum Købestaevnet Fredericijā. Viņš izstādei izvēlējās neordināru risinājumu, par kuru prese viņu nosauca par traku, bet kolēģi – arhitekti un dizaineri – pauda neizpratni par viņa alternatīvo domāšanu. Izstādē pie griestiem tika piestirpināti ne tikai Vernera Pantona radītie konusveida krēsli, bet arī citas mēbeles, un Pantons savu ideju pamatoja ar to, ka šajā plaši apmeklētajā gadatirgū cilvēki nekad nevar redzēt neko citu kā tikai viens otra muguru un plecus. Runājot par Cone Chair, tam nav jābūt piestirpinātam pie griestiem, lai šis krēsls izraisītu ažiotāžu. Kad krēsls pirmo reizi ticis prezentēts kāda Ņujorkas veikala skatlogā, tas izraisījis gandrīz vai satiksmes haosu, jo autovadītāji strauji bremzējuši, lai labāk saskatītu šo futūristiskā izskata krēslu. Veikalam tas bijis jāpārvieto uz citu ekspozīcijas zonu, tālāk prom no ielas skatlogiem.


Attēlā: Izstādes ekspozīcijas fragments Dānijas tirdzniecības gadatirgū Købestaevnet, 1959. gadā. Foto: © Verner Panton Design AG / vitra.com

Konusa krēslu estētika 20. gadsimta 50. gadu nogalē mainīja pieeju sēdmēbeļu  dizainam, un šis dizains ir pirmais Pantona darbu sērijā, ar kuru viņš ieguvis savu neatkārtojamo stilu un pasaules atpazīstamību. Verneram Pantonam bija liela ietekme dizaina attīstībā 20. gadsimta 60. un 70. gados. 1960. gadu sākumā Verners Pantons un Šveices dizaina uzņēmums Vitra uzsāka sadarbību. 1963. gadā dizainers un viņa sieva Marianna pārcēlās uz Bāzeli, kas atrodas netālu no Šveices uzņēmuma galvenā biroja. Verners Pantons, sadarbojoties ar Vitra, kopīgi izstrādāja Panton Chair (1967), kas kļuva par viņa pazīstamāko dizainu.

Dāņu dizainers pasaulē kļuva pazīstams ar savām oriģinālajām un inovatīvajām idejām mēbeļu, apgaismojuma un tekstilizstrādājumu dizainā. Viena no viņa darba raksturīgākajām iezīmēm bija meistarīga krāsu izmantošana dizaina risinājumos. Vernera Pantona aizraušanās ar spilgtām krāsām un ģeometriskiem rakstiem izpaudās plašā tekstilizstrādājumu klāstā. Sapludinot telpas elementus – grīdu, sienas, griestus, mēbeles, apgaismojumu, tekstilizstrādājumus un sienu paneļus no emaljas vai plastmasas – vienotā gesamtkunstwerk, Pantona interjera instalācijas ir ieguvušas leģendāru statusu. Verners Pantons par sava darba galveno mērķi uzskatīja mudināt cilvēkus likt lietā savu iztēli, sakot, ka “lielākā daļa cilvēku pavada savu dzīvi, dzīvojot drūmā, pelēcīgi bēšā stilā, nāvīgi baidoties no krāsu izmantošanas.” Verners Pantons nomira 1998. gadā Kopenhāgenā.

Rakstu sagatavoja: Kristīne Markus
Avots: www.vitra.com