08.05.2019.
PAVASARIS
Milānā pavasaris katru gadu atnāk divreiz – aprīļa sākumā, kad visa pasaule traucas uz Milānas dizaina nedēļu un, otrreiz, septembrī, kad Milānas modes nedēļā tiek izrādītas nākamā gada pavasara/vasaras kolekcijas. Domājot par Milānas modes nedēļu, uzreiz nāk prātā tādi vārdi kā "Fendi", "Versace", "Prada", "Armani". Par diviem pēdējiem jāteic, ka to ietekme sniedzas krietni pāri modes robežām. Šogad tuvākās modes jaunumu skates notiks no 17. līdz 23. septembrim, bet Milānas dizaina nedēļa jeb "Fuorisalone" tik tikko pagājusi un tagad, dziļi ievelkot elpu un pārdomājot redzētos iespaidus, var atsijāt graudus no pelavām.
Itālijas ziemeļos esošā pilsēta nebūt nav atturīgi vēsa – tai piemīt dienvidniecisks temperaments, itāļu nāciju raksturojošā dabiskā un nepiespiestā greznība, kas strāvo teju no ikkatras gadsimtiem senās ēkas, bet bagātīgo krāsu paleti papildina pavasara saulē krāšņi ziedoši ķirši un magnolijas. Koko Šanele (Coco Chanel, 1883–1971) reiz teikusi: "Greznībai jābūt ērtai, citādi tā nav greznība". Nav iespējams izstāstīt kaut daļu no daudzajiem pasākumiem, norišu vietām, izstādēm, tāpēc šoreiz stāsts ir par Milānu, pieskaroties dažiem izciliem paraugiem modes, dizaina un arhitektūras mijiedarbībā.
Iespējams, tieši tagad ir pienācis laiks plānot nākamo ceļojumu uz Milānu. Interjera dizaineru ieteikums: pirms braukt uz dizaina nedēļu – "izpildīt mājasdarbu" un rūpīgi sagatavoties! Tas nozīmē gan laicīgu ceļojuma un izmaksu plānojumu (cenas šajā laikā it visam trīskāršojas, nereti pat četrkāršojas), viesnīcu un lidojumu meklēšanu, rezervāciju. Domājot par ikdienas tēriņiem – arī vienkāršas maltītes cena kļūst restorāna apmeklējumam līdzīga. Milānas mēbeļu izstāde ir lieliska vieta, kurā gūt priekšstatu par tendencēm krāsās, formās, faktūrās, skatīt dabā jaunākos modeļus, virtuves vai gaismas aprīkojumu. Transporta sastrēgumi šajā laikā ir lieli – glābiņš ir sabiedriskais transports, kas gan virzienā uz "Fiera Milano Rho" paviljoniem kļūst neciešami pārpildīts. Ko iespējams redzēt šajā izstādē? Tā ir skate, kas, visupirms, domāta nozares profesionāļiem – mēbeļu ražotājiem, tirgotājiem un interjera dizaineriem. 24 paviljonos līdzās zināmākajiem zīmoliem pārstāvētas gan biroju, dārza, publisko telpu, gan ekskluzīvās mēbeles, furnitūra, audumi, gultas un matrači, interjera risinājumi, apgaismojums, virtuvju un vannas istabu aprīkojums. Izstādes norises laiks ir 1 nedēļa. Paviljonu sadalījums ik gadu ir gandrīz nemainīgs – no 1 līdz 4 – mūsdienu klasika, tostarp Indijas un Ēģiptes mēbeles, paviljoni 5/7,6/8; 10/12; 14/16; 18/20 eksponē mūsdienu laikmetīgās mēbeles, paviljonos 9/11; 15/13 ik pārgadu notiek vai nu gaismas skate ("Euroluce", šogad) vai virtuves mēbeļu un aprīkojuma skate ("EuroCucina", 2020. gadā). Nozīmīga izstādes sastāvdaļa ir "SaloneSatellite" jeb jauno dizaineru skate – šeit pārstāvētas gan dizaina skolas, gan individuāli dizaineri. Patīkami iepazīties ar dizaina žurnāliem teju no visas pasaules – tie bagātīgi pārstāvēti izstādes centrālajā daļā.
"Gucci" krēsli Milānas mēbeļu izstādē / Foto: Steffano Ferrari
Būtisks ieteikums tiem, kas uz Milānas izstādi brauc pirmo reizi – plānot apskati vairākām dienām. Izstāde atrodas tālu no centra, līdz tai var aizkļūt ar metro. Ja pirmās dienas iespaidu gūzma ir liela un, nepieciešams vienkārši saprast, kas, kur atrodams, kas iepaticies, kam būtu nepieciešams veltīt vairāk laika, tad nākamajās dienās izstādes apskati var veikt jau daudz mērķtiecīgāk un pārdomātāk. Dažas lietas, kas varētu būt noderīgas – ērti apavi, apģērbs, soma, kā arī piezīmju bloks un pildspalva. Tā kā izstāde ir darījumu veikšanas vieta, ir būtiski līdzi ņemt vizītkartes un daudz! Tās nepieciešamas pat vienkāršai reģistrācijai, lai saņemtu izstādes ieejas karti, kā arī dažbrīd, pat, lai reģistrētos atsevišķos izstādes stendos. Lai arī daudzviet fotografēt aizliegts – iespējams tieši paša noķerts fotoattēls sniegs priekšstatu, kas tieši ieinteresēja, tālab jārūpējas, lai mobilā tālruņa vai fotoaparāta atmiņa ir brīva pietiekošā apjomā.
Jārēķinās, ka vienas dienas laikā var pagūt aptvert 3-4 paviljonus, redzētais ļoti blīvi pārslogo uztveri. Kad izstādē pavadīta visa diena, tad vakarā var ļauties "Fourisalone" jeb pilsētas apskatei vai precīzāk – neskaitāmajiem dizaina pasākumiem teju visos pilsētas virzienos. Prezentācijas, instalācijas, jauno kolekciju izrādīšana – pat daudzi nozīmīgi zīmoli izvēlas sevi pieteikt pilsētas norises vietās, ne izstādes paviljonos.
MILĀNAS DIZAINA APKAIMES
Breras dizaina rajons / Foto: Stefania Tagliabue
Vietas, kuras noteikti ir vērts iegaumēt pilsētas apskatei dizaina nedēļas laikā un būs interesantas arī nākošajā apmeklējuma reizē:
Šo pilsētas daļu visa gada garumā raksturo māksliniecisks radošums, šauras bruģētas ieliņas, mākslas galerijas, prestižas ekspozīciju vietas.
TORTONA
Lai arī Tortona vārdā tiek saukta tikai viena iela – daudzie pasākumi notiek plašākā apkaimē – bijušo noliktavu un fabriku telpās un iekšpagalmos. Te blakus var aplūkot gan pasaulslavenu zīmolu un dizaineru darbus, gan topošo talantu sniegumu. Šajā pilsētas daļā valda futūristisks un eksperimentāls gars.
VENTURA
Savienojot seno un jauno. Vienpadsmit pamestās ēkās, kuras iepriekš kalpojušas kā noliktavas, šeit pārstāvēti nozīmīgi zīmoli un jaunie talanti, bet lielākais akcents likts uz Nēderlandes un Beļģijas dizainu.
LAMBRATE
Milānas rajons, kas kopš 2000. gada piedzīvo nozīmīgas pārmaiņas, pamazām apgūstot senās noliktavu telpas un industriālās būves, pārvērš tās par kvalitatīvu dzīves telpu. Šī gada Lambrates tematiskais uzstādījums bija ilgtspējība.
Dizaina nedēļas burzma ir aiz muguras, bet Milānā, kā vienmēr, ir vairākas nozīmīgas apskates vietas...
MILĀNAS TRIENNĀLE
Milānas triennālē līdz 1. septembrim skatāma izstāde "Broken Nature", pamatīgs un apjomīgs izpētes process, kas atklāj dizaina lomu pasaules ekosistēmas sakārtošanā. Ievērības vērta ir izstādes satelītnorise – "United Visual Artists" skaņas instalācija "Great Animal Orchestra", kā arī pamatekspozīcija – Itālijas dizaina muzejs.
MUDEC
Kultūru muzejs "Mudec" / Foto: publicitātes attēls
Kultūru muzejs "Mudec" bezmaksas apskatei piedāvā pastāvīgo ekspozīciju, kurā atspoguļots Milānas pilsētas etnogrāfijas krājums – tajā, pirmo reizi pēckara posmā apskatāma pilnībā pētnieciski apgūta un restaurēta kolekcija. Vairāk kā 200 objekti veido stāstu par dažādām pasaules kultūrām un sabiedrības mainīgo izpratni par nezināmu kultūru iepazīšanu. Kolekcijas nozīmīgu daļu veido pilsētas īpašumā esošais, 17. gs kolekcionāra, milānieša Kanona Mandredo Settalas (Canon Manfredo Settala, 1600–1680) krājums, kura trīs tematiskie bloki – "Naturalia" (augu, dzīvnieku un minerālu atradumi), "Artificialia" (dabas elementi, ko pārveidojis cilvēks), "Mirabilia" un "Exotica" (tālo, eksotisko zemju kultūru priekšmeti). Savukārt, par maksu skatāmas vairākas mainīgās izstādes. Katru gadu muzejs veic tādu ekspozīciju izveidi, kas reflektē par milāniešiem – dažādu kultūru kopienām. Šī gada izpētes objekts – peruāņi, kas ir ceturtā lielākā Milānas migrantu kopiena, kā arī 19. gs beigās uz Limu izceļojušie vairāk kā 10 000 itāļi. Līdz 14. jūlijam skatāma izstāde "Milānieši Limā, peruāņi Milānā". Vērtīga iespēja uzzināt plašāk par 20. gs ASV popkultūras vizuālā tēla ikonu radītāja Roja Lihtenšteina (Roy Lichtenstein, 1923–1997) daiļradi izstādē "Roy Lichtenstein. Multiple visions" no 1. maija līdz 8. septembrim.
Atgriežoties pie dizaina, modes, mākslas un arhitektūras sinerģijas – vēl 2 apskates vērtas vietas:
ARMANI SILOS
"Armani/Silos" / Foto: publicitātes attēls
"Armani" modes biznesa impērija no kvalitatīvu drānu šūdināšanas izpletusies līdz pat dzīvesstila veidošanas smalkākajiem sīkumiem. Par sieviešu, vīriešu, bērnu apģērbu kolekciju veidošanu, kosmētikas un smaržu piedāvājumu, saulesbriļļu, aksesuāru, dāvanu nieciņu un saldumu izvēles iespējām runā bezkaislīgi veiksmīga biznesa skaitļi. "Giorgio Armani" ir luksusa klases zīmols ar pasaules vārdu, tas dibināts 1975. gadā un nākamgad atzīmēs savu 45 gadu pastāvēšanas jubileju. 2000. gadā, kad tika atvērta "Armani/Casa" mājas priekšmetu līnija, kā arī tās vadošais salons Milānā, kritiķi to uzņēma visai labvēlīgi un raksturoja ar vārdiem – vienkārša elegance. Mēbeļu kolekcija tika veidota sadarbībā ar "Molteni Group" un jau 2012. gadā tika izziņota virtuves līnija "Armani/Dada", cita veiksmīga sadarbība ar vannas istabu aprīkojuma, santehnikas un aksesuāru ražotāju "Roca" vainagojās ar zīmolu "Armani/Roca". Visi iepriekšminētie zīmoli tiek pilnībā pārstāvēti "Armani" viesnīcās un atpūtas vietās. Pats zīmola dibinātājs Džordžo Armāni (Giorgio Armani, 1934) tiek minēts kā, iespējams, visveiksmīgākais itāļu dizainers.
Tadao Ando "Armani Teatro" / Video: "Piero GDI"
2001. gadā Milānā tika atvērts Tadao Ando projektēts, absolūti lakonisks, monolīta betona estētikā un pieklusinātu toņu gammā balstīts "Armani Teatro" – modes skašu un pasākumu norises vieta. 2015. gadā, atzīmējot zīmola 40 gadu jubileju, turpat netālu, ielas otrā pusē, tika atvērts "Armani/Silos" – "Armani" kolekcijas muzejs un izstāžu zāle. Muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā modes gardēžus priecē "Armani" vairāk kā četrdesmit gadu radošās darbības laikā dizainēto tērpu kolekcija trīs tēmu atsegumā – "Androgīni", "Etniskums", "Zvaigznes". Šogad Milānas dizaina nedēļas ietvaros Tadao Ando atgriežas ar savai radošajai darbībai veltītu izstādi, kas tapusi sadarbībā ar Pompidū centru Parīzē. Retrospektīva ietver 50 darbus – projektus, maketus, skices, fotoattēlus. Izstāde skatāma līdz 28. jūlijam, īpaši pievilcīgs darba laiks – no 11:00 līdz 19:00, ceturtdienās un sestdienās līdz pat 21:00, pirmdienās – slēgts.
FONDAZIONE PRADA
"Prada" zīmolu 1913. gadā kā ādas izstrādājumu veikalu izveido brāļi Prada. Lai gan viens no brāļiem – Mario – nekādi necieta sieviešu iesaistīšanos darījumu pasaulē, ironiskā kārtā tieši viņa mazmeita Luīze bija tā, kura turpinot vectēva iesākto, sekmīgi divdesmit gadu garumā noturēja uzņēmuma grožus, kā arī vēlāk, 1978. gadā, Miučia Prada (Miuccia Prada) no savas mātes pārņēma uzņēmuma turpmāko vadību. "Prada" nešaubīgi ir pasaules līmeņa luksusa zīmols, kas nu piedāvā ne vien ādas darinājumus, bet arī modes līnijas, kosmētiku, aksesuārus, juvelierizstrādājumus, smaržas, pulksteņus, mobilos tālruņus, vīnus un stipros alkoholiskos dzērienus. Tomēr zīmols savu attīstību un publicitāti veicinājis arī ar aktīvu iesaistīšanos mākslas pasaulē. "Prada" fonds (Fondazione Prada) kopš 1993. gada skatītājiem piedāvājis daudzas nozīmīgas laikmetīgās mākslas izstādes, veicinājis kino un mākslas norišu attīstību. 2015. gadā fonds atvēra pastāvīgo mītnes vietu ar pretenciozu nosaukumu "Milāna" ("Milan") un radīja savu pilsētu pilsētā – 1910. gadā celta spirta brūža ēku kompleksā, ko meistarīgi pārveidojis Rems Kolhāss (Rem Koolhaas), OMA. Vēsturiskās ēkās papildinātas ar trīs jaunbūvēm, ēku komplekss kā "atmiņu pils" lēnprātīgi grezni ienes telpās atsauces uz "Prada" stilistiku, kā arī ne tik senu pagājušo laiku Milānas interjeriem. Ciešo saikni ar kino pasauli un fonda regulāri rīkotajiem filmu festivāliem, sniedz kafejnīcas interjers, kuru 50-to gadu itāļu kafejnīcas stilistikā veidojis Vess Andersons (Wes Anderson). Spoku mājas fasāde pilnībā klāta ar zelta lapiņām, sniedzot atsauci uz renesanse laiku. Jaunais tornis ar zāģveida slīpajām plaknēm, kā renovāciju noslēdzoša būve, publiskai pirmreizējai apskatei tika atvērts vien 2018. gada aprīlī, Milānas dizaina nedēļas laikā. Torņa deviņos stāvos izvietota Prada kolekcijas pastāvīgā ekspozīcija. Pradas Milāna izveidota tā, ka apmeklētājs no šī "pilsētas" labirinta netiek ārā ātrāk, kā vien visu aplūkojis. Vairāk ir vairāk – parafrāze par slaveno teicienu šoreiz īsti vietā, jo Kolhāsa un Pradas radošais tandēms to spilgti pierāda.
Projekts "Atlas" / Video: "Prada" fonds
Vēl viena "Fondazione Prada" izstāžu telpa "Milan Observatorio", kas atvēlēta fotogrāfijai un vizuālajai mākslai, 2016. gadā tika atvērta pilsētas vēsturiskajā centrā esošās tirdzniecības galerijas "Vittorio Emanuele II" piektajā un sestajā stāvā. Nu, kur vēl tuvāk Milānas sirdij! Greznība, greznība, greznība, bet vienlaikus arī stils, elegance un ērtība. Tāda ir Milāna – tik dažāda un arvien iedvesmojoša!
Autore: Daina Vītoliņa
Titulattēls: "Fuorisalone 2019", Austrijas paviljona ekspozīcija
Reklāmkarogs: Kristīne Markus, Alexandru G. Stavrica