Egg™

11.05.2021.

 

Aprīļa sākums aizvadīts Lieldienu svētku sajūtās, kad neatņemama svētku tradīcija bija olu kaujas. Ola kļuvusi par atdzimšanas simbolu ne tikai šajos svētkos, bet arī pavasarī dabā, kad mostas dzīvība pēc ieilgušā ziemas miega. Šis universālais simbols ir kalpojis par iedvesmas avotu arī dizainā. Šoreiz stāsts par olas formu, kas transformējusies pasaulslavenā dizaina krēslā Egg™. Dāņu arhitekta un dizainera Arnes Jākobsena (Arne Jacobsen, 1902—1971) radītais krēsls Egg ir kļuvis nu jau par ilgmūžīgu dāņu dizaina šedevru. Līdzīgi kā tēlnieks, Jākobsens savulaik centās izveidot krēsla ideālo formu, savā garāžā eksperimentējot ar stiepli un modelēšanas mālu. Piecdesmitajos gados izstrādātais Egg ir dizaina klasika, kas ir kļuvusi par vienu no visu laiku atpazīstamākajiem un kopētākajiem krēsliem pasaulē, un atzīts par vienu no Jākobsena leģendārās karjeras triumfiem un nenoliedzamu skandināvu dizaina sasniegumu.

Oriģinālo Egg krēslu Arne Jākobsens izveidoja 1958. gadā jaunās Kopenhāgenas centra viesnīcas SAS Royal Hotel vestibilam. Viesnīca bija līdz šim lielākais Jākobsena pasūtījums, un viņš tajā izstrādāja visu - sākot no fasādes līdz mēbelēm, apgaismojumam, galda piederumiem restorāna vajadzībām un pat pelnu traukiem. Viņš izmantoja iespēju īstenot savu ideju, kā labāk integrēt mēbeles arhitektūrā un otrādi. Egg bija viena no visizcilākajām daļām no viņa visa viesnīcai radītā dizaina, un ar pasaules mēroga panākumiem tas nu jau ir kļuvis par dizaina klasiku. Ar savu izliekto formu tas pārkāpa dizaina līdzšinējās robežas. Jākobsens to spēja panākt, krēsla iekšējo struktūru izveidojot no putām un pārklājot to ar polsterējumu. Pirms ķeršanās pie putu veidformas, Jākobsens savā garāžā bija pārbaudījis un pilnveidojis krēsla formu, izmēģinot to no modelēšanas māla. Tā veidols ir viegli izliekts uz iekšu, atgādinot olas formu, šīs formas dēļ iegūstot savu nosaukumu Egg. Jākobsena Egg ir gluds, noapaļots ovāls aizmugurē, bet no priekšpuses pārvēršas spārnotā, organiskā krēslā, kas apņem tur sēdošo. No noteiktiem leņķiem tam noteikti ir olas forma, taču tā ir elastīga formas interpretācija - krēsls daļu sava rakstura ir aizguvis arī no klasiskajiem atzveltnes krēsliem. Krēsla sēžamā daļa novietota uz zvaigznes formas grozāmas pamatnes, un leņķis pielāgojas lietotāja svaram. Kopš brīža, kad tas pirmo reizi tika eksponēts, Egg kļuva par ievērojamu mēbeļu dizaina celmlauzi un ikonu, jo tas tika izgatavots, izmantojot jaunus materiālus un jaunu konstrukcijas metodi, tādējādi paverot jaunas iespējas arī citiem dizaineriem tajā laikā.

Krēsli bija paredzēti lietošanai viesnīcas vestibilā, un viesnīcā tika uzstādīti pirmie piecdesmit krēsli. Egg izliektā forma savam laikam bija diezgan neparasta, un tā radās tikpat neparasta iemesla dēļ - Jākobsens vēlējās, lai viesnīcas interjers būtu tiešs kontrasts modernisma ārpusei. Egg maigajām, organiskajām līnijām vajadzēja nodrošināt patvērumu no skarbā stikla un tērauda. Putas padarīja krēslu neticami vieglu, tādējādi nodrošinot, ka viesnīcas darbinieki pēc vajadzības varēja viegli pārvietot visus piecdesmit oriģinālos krēslus. 1958. gada krēslu svars bija nedaudz virs 7 kilogramiem. Mūsdienās izmantotie materiāli - tehniski modernākas putas ar stikla šķiedras armatūru - padara mūsdienu ražojumus nedaudz smagākus. Krēsli, ko ražo un pārdod Fritz Hansen, mūsdienās ir pieejami daudzās krāsainās audumu un dažādās ādas versijās.

Vienlaikus ar Egg dizainu Jākobsens nāca klajā ar tikpat labi atpazīstamo krēslu Swan, kas dizainēts tās pašas viesnīcas vestibilam. Arī šim krēslam ir tikai mīksti izliekumi sēdeklī, roku balstos un atzveltnē. Jākobsens izstrādāja gan Egg, gan Swan krēslus kopā ar saskaņotiem dīvāniem, taču tikai daži no Egg dīvāniem tika izgatavoti. Dīvāna izmēru bija grūti izgatavot un glīti apvilkt ar ādu, tā lai platā sēdekļa vidū neatstātu neizskatīgas šuves.

 

Attēlā: Dizainers Arne Jākobsens savā radītajā Egg krēslā. Foto: Fritz Hansen

Attēlā: SAS Royal Hotel slavenais viensīcas 606.numurs 1958. gadā. Foto: Fritz Hansen 

Attēlā: Viesnīcas SAS Royal Hotel vestibils 1958.-1960. gadā. Viesnīca bija pirmā augstceltne Kopenhāgenā, radīta, iedvesmojoties no Ņujorkas debeskrāpjiem. Foto: Fritz Hansen

Attēlā: Egg krēsla ražošanas process. Foto: Fritz Hansen

Attēlā: Egg™ krēsli. Dizainers: Arne Jākobsens. Ražotājs: Fritz Hansen. Foto: Fritz Hansen

Attēlā: Egg™ un Swan™ krēsli. Dizainers: Arne Jākobsens. Ražotājs: Fritz Hansen. Foto: Fritz Hansen

Attēlā: Ovalia krēsli un tā dizainers Henriks Tors-Larsens

 

Jāpiemin vēl kāds olas formas krēsls, kas savā popularitātē līdzinās Jākobsena Egg krēslam un dažkārt pat varētu radīt apjukumu nosaukumos, kurš tad ir īstais Egg krēsls. Tas ir Ovalia Egg krēsls, ko radījis dāņu industriālais dizainers un izgudrotājs Henriks Tors-Larsens (Henrik Thor-Larsen, 1932) 1968. gadā - desmit gadus pēc Jākobsena Egg krēsla. Ovalia pirmo reizi tika izstādīts Skandināvijas mēbeļu izstādē 1968. gadā, un tas uzreiz guva panākumus, kļūstot par vienu no ikoniskākajiem septiņdesmito gadu mājas aksesuāriem. Krēsls tika ražots un pārdots līdz 1978. gadam un bija pieprasīts visā pasaulē. Ovalia kļuva īpaši populārs pēc Holivudas filmām Men In Black, kļūstot par popkultūras ikonu gadu desmitiem pēc tā ražošanas pārtraukšanas. Savukārt, lai aizsargātu Jākobsena radītā krēsla nosaukumu, tā ražotājs Fritz Hansen to izveidoja par preču zīmi Egg™, tā lai vairs nebūtu jautājumu un pārpratumu, kurš tad ir īstais olas krēsls. To joprojām kopš 20. gadsimta 50. gadiem ražo Dānijā tā sākotnējais ražotājs Fritz Hansen. Visi krēsli joprojām tiek sašūti ar rokām, izmantojot atšķirīgas šūšanas metodes. Katrai krēsla auduma versijai ir nepieciešami vairāk nekā 500 adatas dūrieni, bet ādas versijai - vairāk nekā 1000. Tas ir laikietilpīgs process, taču tieši šāda veida ražošana un īpašā gādība piešķir krēslam tā augstākās kvalitātes izskatu. Krēslu ādas versijas tiek izgatavotas, izmantojot tikai divas augstākās kvalitātes ādas gabalus, lai nodrošinātu, ka lietotāju netraucēs šuves vai savienojumi. Tā kā āda skaisti noveco, krēsla ādas versija ar gadiem kļūst tikai labāka. Egg™ krēsliem ir arī unikāls izmērs - tie ir 107 cm augsti un  86 cm plati, to dziļums ir 79 cm (95 cm, kad tas ir noliekts).

Pēdējo gadu desmitu laikā arī Jākobsena Egg™ krēsls ir ieņēmis jaunu lomu populārajā kultūrā, piemēram, kļūstot par ikonu televīzijas realitātes seriālā Big Brother, kur tas tika izmantots kā sēdvieta ikdienas pārrunu telpā. To pat izmantoja augstas klases dizaina Londonas un Kopenhāgenas ātrās ēdināšanas restorāna McDonalds filiāļu iekārtojumos. Tā popularitāti ir vairojusi arī atjaunotā interese par pagājušā gadsimta vidus mēbeļu dizainu, taču tā ergonomiskā un revolucionārā forma, kas spēja iet līdzi laikam un joprojām saglabāt savu pārlaicīgo, moderno dizainu, ir nodrošinājusi krēslam dizaina klasikas statusu vairāk nekā pusgadsimta garumā.

Arnes Jākobsena Egg krēsls asociējas ar lielisku dizainu daudzos veidos - tas ir skulpturāls, tam ir jūtams raksturs, tas nodrošina īpašu ērtumu un, protams, ilgmūžība. Egg krēsla forma noteica laikmetu, un Jākobsens ir viens no visvairāk atdarinātajiem pagājušā gadsimta dizaineriem. Viņš bija Dānijas dizaina pionieris, kas bija pazīstams ne tikai ar daudzajiem krēsliem (kaut arī tie neapšaubāmi padarīja viņu slavenu), bet arī ar vairākām ievērojamām ēkām, tostarp Sv. Katrīnas koledžu Oksfordā, Lielbritānijā, Orhūsas rātsnamu, Dānijā, un, protams, pašu SAS Royal Hotel. Ir pagājuši vairāk nekā sešdesmit gadi, un oriģinālais krēsls (par to liecina daudzās kopijas, atdarinājumi un variācijas) joprojām ir tikpat populārs kā agrāk. 

 

Video: Par Arni Jākobsenu un SAS Royal Hotel

 

Video: Egg™ krēsla izgatavošanas process

 

Rakstu sagatavoja: Kristīne Markus

Reklāmkarogs: Kristīne Markus